۱۳۸۶/۱۰/۱۹

گزارش ديده‌بان حقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد حکومت ایران با اتکا به "قوانین امنیتی" که بطور وسیعی تعریف شده‌اند، تقریبا هر نوع ابراز علنی دگراندیشی را سرکوب می‌کند. این حکومت با استفاده از قوانین یاد شده افراد دستگیر شده را بدون اتهام و دسترسی به وکیل مشمول حبس‌های انفرادی و طولانی مدت می‌کند.
این گزارش 51 صفحه‌ای که "شما هر کسی را به هر دلیلی می‌توانید بازداشت کنید،" ایران سرکوب فعالان مستقل را وسیعتر می‌کند" نام دارد، بطور مستند به بررسی افزایش دامنه و تعداد افراد و فعالیت‌هایی می‌پردازد که طی دو سال گذشته تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

سارا لی وتیسون، مدیربخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر دراین زمینه گفت: "قوانین متعددی در ایران به حکومت پوشش لازم برای سرکوب هر نوع فعالیت مسالمت‌آمیزی که از نگاه آنها منتقد سیاست‌های‌شان است را می‌دهد."

وی افزود: "مسئولین می‌توانند حقوق اولیه مردم را پایمال کنند و همچنان ادعا نمایند که اقدامات‌شان قانونی است."

گزارش "شما هر کسی را به هر دلیلی می‌توانید بازداشت کنید" مبتنی بر اطلاعاتی است که از بازداشت شدگان و شاهدان عینی و نیز تحلیل دقیق قوانین امنیتی ایران بدست آمده است. بر اساس این گزارش حکومت ایران از نگرانی‌های امنیتی بعنوان بهانه‌ای برای بازداشت و محروم کردن فعالان مختلف جامعه مدنی از حق دادرسی مدنی بهره برداری می‌کند. این افراد عبارتند از طرفداران حقوق زنان که خواستار تغییر قوانین تبعیض‌آمیز جنسیتی ایران هستند، دانشجویانی که برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی تلاش می‌کنند، کارگرانی که خواستار دستمزد و مزایای بهتر هستند و نیز روزنامه‌نگاران و پژوهشگرانی که برخی از آنها هیچ سابقه فعالیت سیاسی ندارند.

ادامه مطلب ...

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ