۱۳۸۴/۰۹/۱۰

بازار سال نو و نبض مردم

در کشور آلمان تقريبن يک ماه آخر سال را ـاز 24 نوامبر تا ظهر 24 دسامبر‌ـ بعنوان ماه خريد هدايای سال نو نام‌گذاری کرده‌اند. مطابق يک سنت کهن اما بسيار زيبا و دلنشين، در شامگاه 24 دسامبر، يک‌هفته مانده به سال جديد، هرعضو خانواده‌، از کوچک‌ترين عضو گرفته تا پيرترين‌شان، موظف به دادن هديه سال‌نو، به ‌ديگر اعضای خانواده ‌است. برهمين اساس و برای خريد هدايا در اين روزها، شهر مملو از ازدحام است. بازارچه‌های مخصوص و يک‌ماهه‌ای را از انواع خوراکی و نوشيدنی، در دل شهرها و در مرکز خريد برپا می‌سازند تا مردم، بی‌هيچ دغدغه‌ای ـ‌يعنی همه‌ی آن چيزهايی‌که محرک بازگشت به خانه‌اند‌ـ به کار خريد مشغول گردند.
آنچه‌که در اين يک ماه قابل بحث و بررسی است، ارتباط ميان خريد، روحيات عمومی و مقوله امنيت است. در اولين هفته گذشته، آمار فروش فروشگاه‌های بزرگ کشور نشان می‌دهند که در مقايسه با سال گذشته يا دو سال پيش، مردم احساس امنيت بيش‌تری می‌کنند و با آسودگی و دست و دل‌بازی بيش‌تر، در استقبال از سال جديد، هزينه می‌گذارند. تعامل منطقی دو حزب بزرگ کشور، بعد از دو ماه چانه‌زنی و نگرانی‌ای که پيش از اين برجامعه سايه انداخته بود؛ اکنون با تشکيل يک دولت ائتلافی، نور اميدی را در دل‌های مردم شعله‌ور ساخت، که در ارگان‌های مديريت و رهبری، کم نيستند انسان‌هايی که دل‌شان برای مردم و آينده کشور می‌تپد. اميدی که به‌سهم خود، پشتوانه‌ای‌ست برای دولت و امنيت‌شان را تضمين می‌کند. و شايد هم درسی است برای ما ايرانيان.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ