در کشور آلمان تقريبن يک ماه آخر سال را ـاز 24 نوامبر تا ظهر 24 دسامبرـ بعنوان ماه خريد هدايای سال نو نامگذاری کردهاند. مطابق يک سنت کهن اما بسيار زيبا و دلنشين، در شامگاه 24 دسامبر، يکهفته مانده به سال جديد، هرعضو خانواده، از کوچکترين عضو گرفته تا پيرترينشان، موظف به دادن هديه سالنو، به ديگر اعضای خانواده است. برهمين اساس و برای خريد هدايا در اين روزها، شهر مملو از ازدحام است. بازارچههای مخصوص و يکماههای را از انواع خوراکی و نوشيدنی، در دل شهرها و در مرکز خريد برپا میسازند تا مردم، بیهيچ دغدغهای ـيعنی همهی آن چيزهايیکه محرک بازگشت به خانهاندـ به کار خريد مشغول گردند.
آنچهکه در اين يک ماه قابل بحث و بررسی است، ارتباط ميان خريد، روحيات عمومی و مقوله امنيت است. در اولين هفته گذشته، آمار فروش فروشگاههای بزرگ کشور نشان میدهند که در مقايسه با سال گذشته يا دو سال پيش، مردم احساس امنيت بيشتری میکنند و با آسودگی و دست و دلبازی بيشتر، در استقبال از سال جديد، هزينه میگذارند. تعامل منطقی دو حزب بزرگ کشور، بعد از دو ماه چانهزنی و نگرانیای که پيش از اين برجامعه سايه انداخته بود؛ اکنون با تشکيل يک دولت ائتلافی، نور اميدی را در دلهای مردم شعلهور ساخت، که در ارگانهای مديريت و رهبری، کم نيستند انسانهايی که دلشان برای مردم و آينده کشور میتپد. اميدی که بهسهم خود، پشتوانهایست برای دولت و امنيتشان را تضمين میکند. و شايد هم درسی است برای ما ايرانيان.
۱۳۸۴/۰۹/۱۰
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر