۱۳۸۶/۰۲/۲۵

چماق بعد از مرگ

خبرگزاری رسمی چين (شين هوا): مرد بيکاری که با پرتاب ماده‌يی آتش‌زا قسمت چپ تصوير زرين مائوتسه تونگ را در ميدان «تيان آن من» شهر پکن به آتش کشيد و سوزاند، توسط پليس بازداشت شد. به گفته پلیس این تصویر مخدوش شده با نسخه بدلی از آن تعویض خواهد شد.
در گزارش «شين هوا» اين نکته روشن نيست که آيا مخدوش شدن بخش «چپ» تصوير مائوتسه تونگ، بطور تصادفی بود يا هدف‌مند و آگاهانه؟ اما از آن‌جايی‌که آتش زننده فردی بود بی‌کار، تا حدودی می‌شود حدس زد که چرا مائو را نشانه گرفته است. بيچار مائو! کسی که امروز بجرم چپ‌انديشی به اتش کشيده می‌شود، در عالم سياست و از همان نخستين لحظات ظهورش، هميشه بعنوان شخصيتی راست‌پرداز در جهان معرفی می‌شد. چوب دو سر طلا، يعنی همين!
نمی‌دانم چرا اين ماجرا مرا به‌ياد داستانی از «کليله و دمنه» انداخت: روباهی در حال فرار بود و چند سگ ده داشتند دنبالش می‌کردند. خروسی که از بالای ديوار شاهد ماجرا بود، روباه را صدا زد و گفت: پس چی شد از آن همه شجاعتی که پيش از اين دم می‌زدی؟ روباه پاسخ داد: باور بکن من از مرگ باکی ندارم. اما بعد از مرگ، کار گروهی از مردم که می‌آيند جنازه‌ات را به زير چماق می‌گيرند؛ غير قابل تحمل هست.

هیچ نظری موجود نیست:

بايگانی وبلاگ