۱۳۸۶/۰۲/۱۰

نيم‌ساعت پيش اتفاق افتاد

در میدان کاج، پلیس جلوی یک دختر بيست و سه يا چهار ساله را می‌گيرد. ظاهرن می‌خواستند او را به جرم بدحجابی سوار ماشين پليس کنند. دختر، شوکه می‌شود و ناخواسته فرياد می‌کشد. وقتی توجه عمومی به اين صحنه جلب گرديد و پليس نيز با هوارکشيدن‌ها و بد و بی‌راه‌هايش می‌کوشد تا واکنش دختر را خنثا کند.
تقلاهای دختر سبب می‌شود تا يک لحظه از دست آن‌ها رهايی بيابد و از شدت شوک، ناگهان مانتو، بلوز و روسری‌اش را در آورد و تهديد کرد که اگر کمی نزديک‌تر بيائيد، شلوار و لباس زير را پائين خواهد کشيد.
با وجود اين‌که ميدان بند آمده بود، ولی خوشبختانه مردم بجای دخالت و واسطه شدن، به تماشا ايستادند. شش پليس نرغول هم از فرصت بهره گرفتند و مثل عقاب، برسر کبوتر بی‌بال و پر ريختند. وقتی داشتند به زور دختر جوان را بطرف ماشين می‌کشيدند، او شلوارش را پائين کشيد.
واقعن اين پليس‌های اسلامی دارند چه‌کار می‌کنند و چه به روزگار جوانان می‌آورند؟

درهمين زمينه: در انتظار واکنش‌های پيش‌بينی نشده

۱۳۸۶/۰۲/۰۸

اين‌ها، آن‌ها نيستند!

يک ضرب‌المثل ايرانی می‌گويد: هم با بار کج و هم با راه‌کار رج، هميشه نمی‌توان به منزل ‌رسيد!
اگر در ميان حلقه‌ای از دوستان و آشنايان خود جُست‌وجو و پُرس‌وجو بکنيد، به احتمال زياد، نمونه‌های متنوعی را کشف خواهيد کرد که تعدادی از آن‌ها در گذشته، برنامه‌های دقيقی را برای رسيدن به هدف‌های خاصی در زندگی، پيشاپيش ريخته بودند. اما در انجام کار، به نتايجی خلاف انتظار رسيدند.
در ارتباط با مسائل اجتماعی و سياسی، از اين نوع نمونه‌ها در تاريخ فراوان‌اند. مثلن بعد از انقلاب اسلامی، ترسی که مسئولين و گردانندگان انقلاب ـ‌خصوصن آقای خمينی‌ـ از قدرت‌گيری دوباره ارتش برای انجام کودتا داشتند، سپاه پاسداران را به‌عنوان ارگان نظامی موازی تشکيل دادند تا حافظ منافع و امنيت روحانيان و انقلاب اسلامی گردد. اما بعد از گذشته سه دهه از انقلاب، شاهد روندی هستيم که روحانيت می‌رود حافظ خواست، تمايل و منافع سپاه پاسداران باشد. يعنی برادران مسلمان اشتباه نکنند اين‌ها، آن‌ها نيستند!

علل عقب ماندگی

برای توسعه و رشد اقتصادی نسخه ایرانی و وطنی وجود ندارد. توسعه تعریف مشخص و جهانی دارد و عوامل آن نیز جهانی و با شاخص های اقتصادی و اجتماعی سنجیده می شود. مدرنیزم ایرانی، مانند دمکراسی ایرانی یا حقوق بشر اسلامی پدیده ساختگی و من درآوردی است که موجودیت خارجی ندارد.

ادامه مطلب

۱۳۸۶/۰۲/۰۶

بدحجابان آينده



او تنها بدحجاب آينده نيست، دوستان ديگرش را هم می‌توانيد [اينجا] ببينيد. اين‌طوری که اينها دارند پيش می‌روند، بايد جدی جدی فکری برای آينده‌ کرد!

۱۳۸۶/۰۲/۰۱

برگی از گلستان

بمناسبت روز بزرگ‌داشت سعدی

درويشی را ضرورتی پيش آمد. کسی گفت فلان نعمتی دارد بی‌قياس، اگر برحاجت تو واقف گردد، همانا که در قضایِ آن توقف روا ندارد. گفت: من اورا ندانم. گفت: مَنت رهبری کنم.
دستش بگرفت تا به‌منزلِ آن شخص در آورد. يکی را ديد لب فروهشته و تند نشسته، برگشت و سخن نگفت. کسی گفتش: چه کردی؟ گفت عطایِ او را به لقایِ او بخشيدم.

مبر حاجت بنزديکِ ترشروی
که از خویِ بدش فرسوده گردی
اگر گوئی غم دل، با کسی گوی
که از رويش بنقد آسوده گردی

غزل سعدی يعنی عشق ـ ۱
غزل سعدی يعنی عشق ـ ۲

۱۳۸۶/۰۱/۲۴

شما هم دقت کنيد!

یکی از روحانیون مستقر در شهر قم که نمی‌خواست نامش فاش شود، بعد از عمومی شدن خبر مرگ و مير تعداد زيادی از مردم شهر به علت مصرف مشروبات الکلی، به خبرنگار آفتاب گفت:
«علما، ‌روحانیون و مردم متدین قم انتظار دارند تا با بی‌بند و باری‌ها و مشکلات موجود در این شهر که متاسفانه هر روز از روز قبل بیشتر می‌شوند، برخورد شود. اما هیچ اقدامی از سوی مسئولین در این خصوص مشاهده نمی‌شود یا اینکه اگر اقدامی صورت می‌گیرد، خروجی آن نتیجه معکوس به دنبال دارد».
منبع خبر: آفتاب نيوز

۱۳۸۶/۰۱/۱۵

تعريفی ساده از امنيت پوشالی

صبح چهارشنبه 15 فروردين 1386 خانم‌ها شيرين عبادی و نسرين ستوده وکلای دو عضو بازداشت‌شده «کمپين يک ميليون امضا» به دادگاه انقلاب مراجعه کردند اما پاسخی نگرفتند. خانم عبادی دراين باره گفت :«راهمان ندادند. هيچ کس هم پاسخ‌گو نبود. وقتی وکيل دادگستری را به دادگاه راه نمی‌دهند بنابراين بايد انتظار هر نوع بی قانونی را هم داشت».
خانم عبادی در پاسخ به اين پرسش که آيا جمع آوری امضا در پارک جرم است و اقدام عليه امنيت محسوب می‌شود گفت: «هيچ جرمی رخ نداده، تمامی اين برخوردها و بازداشت‌ها غير قانونی است». او افزود:«متاسفانه تمام پرونده‌ها را امنيتی کرده‌اند. آيا اگر زنی بگويد نمی‌خواهم شوهرم سرِ من هوو بياورد امنيت کشور را به خطر انداخته است؟ آيا اگر زنی بگويد تعدد زوجات به شيوه‌ای که در قانون آمده خلاف است، اقدامی عليه امنيت ملی انجام داده است؟

۱۳۸۶/۰۱/۱۴

توضيح و پوزش!

لحظاتی پيش متوجه شدم که در هنگام تنظيم و آرايش قالب وبلاگ، بعد از آبديت اتوماتيک‌وار پينگ شدم. از همه‌ی دوستان و آشنايانی که به همين دليل وارد اين صفحه شدند، صميمانه پوزش می‌طلبم!

۱۳۸۶/۰۱/۱۳

باز هم دستگيری؟

دستگيری‌ها، نيروهای امنيتی را ارضا می‌کند، و پی‌گيری‌ها و جمع‌آوری امضاءها در راه رسيدن به برابرحقوقی، زنان را!
سايت زنستان گزارش‌ داده است که صبح امروز، تعدادی از خانم‌هايی که مشغول جمع‌آوری « یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز» بودند، توسط نيروهای انتظامی‌ـ‌امنيتی بازداشت می‌گردند. گويا نيروهای امنيتی، هر دو پای‌شان را در يک کفش کرده‌اند تا از اين پس، مانع از فعالیت قانونی و علنی زنان کشور گردند. در پس چنين لجاجتی که همواره بدنبال دستگيری‌هاست، شايد هدفی خاص پنهان است. شايد! با وجود براين، چه آن‌ها هدفی در سر داشته باشند و چه نداشته باشند، در اين تقابل نابرابر، آن هم در روز سيزده‌بدر، اعمال يأس‌آور نيروهای امنيتی، چيزی جز اثبات‌گری نحسی نظام نيست؟

بايگانی وبلاگ